14 april 2010

Ny krage


Jag har en favorittunika som jag inte kan använda, bara för att jag inte kommer överrens med kragen. Nu när sommaren kommer vill jag ju kunna använda den.
Det är för mycket rynk bak i nacken, och där det sitter, blir det ett tryck som jag inte gillar. Jag måste göra ryggdelen bredare i nacken.
I och med att det är så mycket rynk, plus att jag klippte bort kragen tillsammans med ca 1 cm extra, så blir ringningen så mycket större att jag inte kan sätta tillbaka den gamla kragen. Jag passar på att förnya ringningen helt.
Något extra tyg till ny krage har jag inte, så jag drar ur en av snoddarna som knyter ihop plagget under bysten.
Som den lilla Ekorre jag är, så har jag lite olika spetsar i lager, både gamla och nya, även i olika material. Jag väljer en bomullsspets eftersom tunikan är av bomull, plus att jag väljer en begagnad spets då tunikan också är använd. Båda är ju tvättade flera gånger och då krymper ingen av dem.
Spetsen måste också vara lite medgörlig och mjuk, eftersom jag ska ha den i en halsringning.







Det blev lite fint till slut, och mycket, mycket skönare i nacken.
Det blev t.o.m en liten bit kvar av snodden, den delade jag i två delar. Jag stack in en stump i vardera sida av den nedre tunneln och sydde fast med tät sicksack så det kommer att hålla.
Den övre snodden går fortfarande att dra ihop hårt, då den löper genom hela den övre tunneln. Den nedre går åtminstone att knyta ihop.
Si så där!
Jag har två liknande kragar att göra om, en annan gång . . .

1 kommentar: